Een kerstverhaal van Godfried Bomans

23 dec

Er was eens een man die het kerstfeest grondig wilde vieren. Hij haalde een laddertje uit de schuur en spande langs het plafond de rode papieren slingers die daarvoor garant zijn. Aan de lamp hing hij een van die rode bellen, die opgevouwen weinig lijken, maar naderhand nog aardig meevallen. Toen dekte hij de tafel. Hij had hiervoor urenlang over drie winkels verdeeld in de rij gestaan, maar het zag er dan ook goed uit. Naast elk bord stak hij ten slotte een kaarsje aan, waarvan je er tien in een doos koopt, en klapte in zijn handen. Dit was het teken om binnen te komen. Zijn vrouw en kinderen, die al die tijd in de keuken elkaar met een verlegen glimlach hadden aangekeken, kwamen bedremmeld binnen.

“Nee maar,” zeiden ze, “dat had je niet moeten doen.”

Maar omdat hij het toch gedaan had gingen ze blij zitten en keken elkaar warm aan.

“En nu gaan we niet alleen smullen,” zei de man, ” we moeten ook beseffen wat er nu eigenlijk gebeurd is.”

En hij las voor hoe Maria en Jozef alle herbergen afliepen, maar nergens was er plaats. Maar het kind werd ten slotte toch geboren, zij het in een stal. En toen begonnen ze te eten, want nu mocht het, al was er dan veel ellende in de wereld.

“Kijk,” zei de man “dat is nu Kerst vieren en zo hoort het eigenlijk.” En daarin had hij gelijk. En zij verwonderden zich over de hardvochtigheid van al die herbergiers, maar het was ook tweeduizend jaar geleden moet je denken, zo iets kwam nu niet meer voor. En op dat ogenblik werd er gebeld. De man legde de banketstaaf die hij juist aan de mond bracht, verstoord weer op zijn bord.

“Dat is nu vervelend,” zei hij, “er is ook altijd wat.” Hij knoopte zijn servet los, sloeg de kruimels van zijn knie en slofte naar de voordeur.

Er stond een man op de stoep met een baard en heldere, lichte ogen. Hij vroeg of hij hier ook schuilen mocht, want het sneeuwde zo. Het was namelijk een witte Kerst, dat heb ik nog vergeten te zeggen, hoe kan ik zo dom zijn. De beide mannen keken elkaar een ogenblik zwijgend aan en toen werd de een door een grote drift bevangen. “Uitgerekend op Kerstmis,” zei hij, “zijn er geen andere avonden.” En hij sloeg de deur hard achter zich dicht. Maar terug in de kamer kwam er een vreemd gevoel over hem en de tulband smaakte hem niet. “Ik ga nog eens even kijken,” zei hij, “er is iets gebeurd, maar ik weet niet wat.” Hij liep terug naar de stoep en keek in de warrelende sneeuw. Daar zag hij de man nog juist om de hoek verdwijnen, met een jonge vrouw naast zich, die zwanger was.

Hij holde naar de hoek en tuurde de straat af, maar er was niemand meer te zien. Die twee leken wel in de sneeuw te zijn opgelost. Want het was, zoals gezegd, een witte Kerst. Toen hij weer in de kamer kwam zag hij bleek en er stonden tranen in zijn ogen. “Zeg maar even niets,” zei hij, “die wind is wat schraal, het gaat wel weer over.” En dat was ook zo, men moet zich over die dingen kunnen heen zetten. Het werd nog een heel prettig Kerstfeest, het was in jaren niet zo echt geweest. Het bleef sneeuwen, de hele nacht door en zelfs het kind werd opnieuw in een schuur geboren.

139 Reacties naar “Een kerstverhaal van Godfried Bomans”

  1. Erlkönig december 23, 2010 bij 12:38 am #

    fjerlipo!

    Zucht, pff…

  2. Erlkönig december 23, 2010 bij 12:42 am #

    @ Blopmans

    Heeft U wellicht ook een eenregelige samenvatting van Uw Kerstverhaal en a fortiori Uw pointe dewelke U poogt te maken met uw schrijfsel? Dat scheelt Erl weer een hoop ontrievenis en agitatie over Uw ongetwijfeld eerzame motieven: U wilt vast het Heilige Kerstefestijn noch de Grote Bomans niet ridiculiseren.

  3. Erlkönig december 23, 2010 bij 12:44 am #

    @ Bobfried Plomans

    Ôch, laat eigenlijk ook maar zitten: Erl heeft sowieso geen tijd voor Uwe banalia.

    € Weder minnesonnetten schrijven gaat voor Het Licht van het Oosten, het Westen, Het Noorden én het Zuiden: Vrouwe Dulcinea €

  4. Erlkönig december 23, 2010 bij 12:52 am #

    Ondertussen, in Al_’s schuur:

    http://nl.toonpool.com/user/222/files/dark_room_-swinger_club-_17815.jpg

  5. rode bosduivelin december 23, 2010 bij 1:15 am #

    Goed gedaan jochie! ;-)

    Ik heb het verhaal gelezen, maar dat is al weer een tijdje geleden. Vinnut nog steeds mooi!

  6. rode bosduivelin december 23, 2010 bij 1:23 am #

    @ Koning der Elfen,

    Bob heeft het erg druk met andere zaken en toch even tijd genomen om deze samenvatting te maken.

    *Voor straf de vleugel openslaat en een nummertje Chopin pianoën doen gaat*

  7. rode bosduivelin december 23, 2010 bij 1:26 am #

    Koning der Elfen 12:52 am

    Nu moest ik natuurlijk weer lachen.

  8. K1100 december 23, 2010 bij 1:44 am #

    Moeten we nu gaan topic hoppen?

    Je zou er moe van worden.

  9. Erlkönig december 23, 2010 bij 2:15 am #

    @ Dulci

    Godezijdank dat Jozef ende hoogzwang’re Maria niet bij Al_’s schuur hebben aangekloppet!

    € barre fantasma’s krijgen doet van Jezus als sadomasochist in lederhosen €

  10. Erlkönig december 23, 2010 bij 2:16 am #

    “Moeten we nu gaan topic hoppen?

    Je zou er moe van worden.”

    Ecce homo pseudo-aviaticus.

    Zucht, pff…

  11. Erlkönig december 23, 2010 bij 2:20 am #

    Tip voor spoom in Kerstmenu:

    Gebakken meelworm

    Ingrediënten:
    meelwormen
    olie
    bloem
    fijn gesnipperd uitje
    boter
    peper
    zout
    blokjes gepelde tomaat
    schijfje citroen
    vers gehakte peterselie

    Bereiding:
    De meelwormen in kokend water blancheren gedurende een halve minuut. Met olie vetmaken en door de bloem halen. Zachtjes bakken met het uitje en wat peper en zout. Op het laatste moment de blokjes tomaat toevoegen. Bestrooien met de peterselie en serveren met een schijfje citroen.

  12. K1100 december 23, 2010 bij 2:23 am #

    ERl,
    Jij als vlieger, o.a. doe mij eens de militaire CTR’s geven, mag je VFR in de TMA? Vertel eens!
    Heeft die sloep van je een of twee peddels?
    En loopt je AM op diesel omdat het goedkoper is?

  13. rode bosduivelin december 23, 2010 bij 2:32 pm #

    LOL, dacht dat Bob een samenvatting had gemaakt maar na enig speurwerk blijkt dit het volledige verhaal te zijn -uitgebracht in 1970.

    Ik pik even die 2e zin eruit:

    “Hij haalde een laddertje uit de schuur en spande langs het plafond de rode papieren slingers die daarvoor garant zijn.”

    (…) die daarvoor garant zijn? Het is toch garant staan?

    Er is nog wel meer aan te geven waardoor ik dacht dat dit een samenvatting was, maar het ontbreekt mij aan tijd. (Tijdens speurwerk veel te lang blijven lezen, terwijl ik vroeg boodschappen wilde halen i.v.m. verwachtte ijzel)

    *De heilige maagd Maria zich nu met gevaar voor eigen leven naar buiten begeven gaat*

    Gelukkig zijn hier nog geen ijspegels te bekennen maar er is wel een sneeuwballengevecht aan de gang.

  14. rode bosduivelin december 23, 2010 bij 2:35 pm #

    @Koning der Elfen 12:52

    Nogmaals in schaterlachen uitgebarsten, idem bij uw comment van 2:15 am.

  15. rode bosduivelin december 23, 2010 bij 5:13 pm #

  16. Leo* december 23, 2010 bij 6:23 pm #

    Hier zijn ze nogal van de complottheorieen (trema hier of daar). Gister avond zat ik een sportcafe met wat dudes te babbelen over social media en dat soort dingen. Zuckerberg hier Man of the Year enzo. Als voorbeeld uit Nederland heb ik ze Het Buurtcafé laten zien. Een knaap van 19 bleek een wizz-kid te zijn en goochelde met wat grabbers, IP-stealers, proxy-analyzers en voor mij andere onbegrijpelijke apps.

    En op een gegeven moment zei hij:”Hey, look at these IP’s!”.

    Conspiracy. Figure it out. Hilarious.

  17. Al_Capsones december 23, 2010 bij 6:59 pm #

    Ghe, complottheorieen.

    Ik zat gisteren avond even op Youtube de laatste ufo filmpjes te bekijken.

    Ik weet het, jullie gaan me de komende weken met aluhoedjes bekogelen, maar iets in mij hoopt dat ze echt zijn, en dat we in 2017 echt contact met ze maken. Niet omdat ik een nerd ben, maar omdat ik de mensheid maar een dom groepje apen vind, en ik hoop op een andere planeet iemand te vinden die wel net zo inteligent is als ik.

    Dat, of in iedergeval geloofwaardig kan doen alsof hij inteligent is.

    Via de ufo’s kwam ik bij een filmpje dat wat plaatjes laat zien over een buitenaardse basis op de maan, verolgens bij een complot dat de elite een buitenaards ras is om via wat origami met 1 dollarbiljet de vrijmetselarij te beschuldigen van de aanslag op de twin towers op 9/11 terecht te komen bij een slap handje van Obama dat aan moet tonen dat hij bij de “Iluminatie” zit!

    Dan denk ik bij mezelf: “Hier zit Vlunk achter” en voel me wat geiriteerd dat hij dit werk belangrijker vind dan ons!

  18. Al_Capsones december 23, 2010 bij 7:22 pm #

    Blijf ik natuurlijk wel zitten met de vraag wie er achter het duivelse plan zit om Mel “niet voor me te laten koken” waardoor ik net bietjes zonder 1 kruidnagel heb zitten te kanen?

    Ik heb na wat intensief speurwerk de “kruidnagel” industrie al van mijn lijstje kunnen schrappen!

  19. Al_Capsones december 23, 2010 bij 7:39 pm #

    Met de groetjes van GS.

    Er is al een tijd niets leuk te vinden, maar deze is grappig!

    http://www.dumpert.nl/mediabase/1264471/cf24d7ad/fail_compilatie_2010.html

  20. Maddog december 23, 2010 bij 11:14 pm #

    Leo* december 23, 2010 @ 6:23 pm

    Als je daar nog bent… Morgen strandwandeling doen. Misschien kan ‘t shirt even open, 19 klein nulletje C met een zonnetje in del Mar.

    Enjoy!

  21. Mellow december 24, 2010 bij 1:25 am #

    In feite heb ik het verhaal uitgekozen, omdat ik het ook zo mooi vind. Het verhaal is compleet, niks uittreksel. Ter leeringh ende vermaeck. Lezen mag, niks moet.
    De bol heb ik gefotosjoept, RBD ook tevreden dat ze een frutsel van mijn hand ziet, hoop ik ;-)
    Slaap lekker.

  22. Mellow december 24, 2010 bij 1:26 am #

    Bij de weg… lekker belangrijk ip’s, de meeste zijn domweg alleen maar van je provider. En dan nog… tis mijn bankrekening niet.

  23. Mellow december 24, 2010 bij 1:27 am #

    Valreepje:
    Er zijn zoveel progjes en trucjes om ip’s te achterhalen, maar wat moet je ermee? Boeiuhhhhh

  24. Erlkönig december 24, 2010 bij 1:31 am #

    @ Dolce Maria

    i.v.m. verwachte ijzel

    i.p.v.

    i.v.m. verwachtte ijzel

  25. Erlkönig december 24, 2010 bij 1:35 am #

    @ Leeoo

    “Conspiracy. Figure it out. Hilarious.”

    U is broer/zus/vader/moeder/neef/nicht van Ramstein?

    € pseudo-anglosaxische staccato technobabbelige interessantdoenerij direct plaatsen weet te doen €

  26. K1100 december 24, 2010 bij 2:37 am #

    Erlkönig
    december 24, 2010 bij 1:35 am

    Godt, zit je hier ook al?

    *bij Tropenmuseum antiserum aanvraagt*

  27. K1100 december 24, 2010 bij 2:38 am #

    Fijne nacht en out is.

  28. rode bosduivelin december 24, 2010 bij 2:55 am #

    op randje van valreep:

    @Mell 1:25 am

    Mooi en knap gedaan!

  29. rode bosduivelin december 24, 2010 bij 2:57 am #

    @Erl-Josef 1:31 am

    Zucht ende Puf.

  30. rode bosduivelin december 24, 2010 bij 2:59 am #

    @ Erl-Josef 1:35 am

    Rammstein

    in plaats van

    Ramstein
    ;-)

  31. Al_Capsones december 24, 2010 bij 4:22 am #

    IP’s zijn idd niet makkelijk om te zetten in echte namen, adressen of prive info.

    Alleen politie of provider kan dat soort gegeens echt aan een persoon binden.

  32. rode bosduivelin december 24, 2010 bij 1:09 pm #

    *Vermoeden doet dat de temperatuur in Del Mar, California plotsklaps van 62 nulletje F naar het dubbele is gestegen*

    Ik zoude er overigens geen bezwaar tegen hebben als het hier 16 nulletje C zou zijn. Wie wel?

  33. rode bosduivelin december 24, 2010 bij 1:20 pm #

    *Reeds eerder geplempt muziekje voor Mell en ander liefhebberTs opzetten doet*

    Leuke avond Mell!

  34. Mellow december 24, 2010 bij 4:08 pm #

    Sjenk joe! Over een uurtje staat de taxi voor.
    Iedereen fijne dagen :-)

  35. rode bosduivelin december 24, 2010 bij 5:40 pm #

    Pfff, zucht.

    Gelukkig is de Elfenkoning nog niet langs geweest.

    *Snel e achter ‘ander’ plakken doet*

    @Mell: joe toe!

  36. RonZo december 24, 2010 bij 8:54 pm #

    @ Mellow
    Dank voor je irl kaartje!
    Jij ook een stelletje heule fijne feestdagen toegewenst!

  37. Bob Plop december 24, 2010 bij 9:06 pm #

    Ronzo!

    Wat mooi om een teken van leven van je te krijgen.

    Mell heeft het druk, geloof ik, de aankomende dagen. Of ze het op tijd onder ogen krijgt…ik hoop het voor je.

    Zelf wens ik je, zoals gewoonlijk, het dubbele van wat je mij toewenst.
    Fijne dagen!

  38. RonZo december 24, 2010 bij 9:28 pm #

    Jij ook fijne feestdagen Plop…
    En ach, de rest eigenlijk ook wel :)

  39. K1100 december 24, 2010 bij 9:34 pm #

    RonZo,
    jij ook fijne feestdagen toegewenst. Met haas en zwijn meende ik ergens anders te lezen.
    Betekent deze post dat je je neus weer eens gaat laten zien?
    Iets met kerstgedachte, vrede op aarde en zo ;)

    Ik zou het leuk vinden.

  40. Leo* december 24, 2010 bij 10:00 pm #

    Mogge.

    Stream uit E’ven. Is toch hartverwarmend. Leuke stad, heb ik gestudeerd. Foute disco, o.a. als DJ Steven Scheffer. Heb zelf als DJ (Revolution, Maddox) mijn studie daarmee betaald. Cafe Leon op de Tongerelsestraat, donderdag’s tot vier uur.

    *Bear with me. Nederlands is niet mijn native tongue. En ja, ik heb twee pasports*

  41. Leo* december 24, 2010 bij 10:00 pm #

    paspoorten

  42. RonZo december 24, 2010 bij 10:02 pm #

    @ K1100 december 24, 2010 bij 9:34 pm
    “Met haas en zwijn meende ik ergens anders te lezen.”

    Hahaha… Ja en met voor 9 personen kerstkadoo’s ad ca. een mik per persoon onder de boom ;)

    “Iets met kerstgedachte, vrede op aarde en zo”
    *bofff*
    Wie weet….

  43. preacher december 25, 2010 bij 12:15 am #

  44. rode bosduivelin december 25, 2010 bij 12:28 am #

    Het kindeke is geboren heur. Haleluja!

    Moeder en kind zijn te bewonderen in het kraamhotel ‘Den Glazen Bol’

    Leuke Kerstdagen of sterkte ermee! ;-)

  45. rode bosduivelin december 25, 2010 bij 12:29 am #

  46. rode bosduivelin december 25, 2010 bij 12:30 am #

    ende Hallelujah!

  47. K1100 december 25, 2010 bij 12:55 am #

    rode bosduivelin
    december 25, 2010 bij 12:28 am # Het kindeke is geboren heur. Haleluja!

    Niet dat ik gelovig ben of zo, maar het Kindeke is al een jaar of 2000 dood. Of ik moet iets gemist hebben :). Kerstdiner:
    Dag 1: hutspot.
    Dag 2: chinees of een andere bezorger.

    Nu: leverworst! De enige echte van Stegema…

  48. K1100 december 25, 2010 bij 1:09 am #

    @RonZo
    december 24, 2010 bij 10:02 pm # @ K1100 december 24, 2010 bij 9:34 pm
    Hahaha… Ja en met voor 9 personen kerstkadoo’s ad ca. een mik per persoon onder de boom

    Ik las E 100. Da’s dikke mik;) . Hagenees blijf je, al zit je in FR?

  49. K1100 december 25, 2010 bij 1:14 am #

    Zit iedereen in de kerk of zo?

  50. K1100 december 25, 2010 bij 1:34 am #

    Weg is!

    Smakelijke dagen.

  51. Erlkönig december 25, 2010 bij 1:40 am #

    Jesu iacta est ~

  52. rode bosduivelin december 25, 2010 bij 2:14 am #

    Cras amet qui nunquam amavit; quique amavit, cras amet~

  53. rode bosduivelin december 25, 2010 bij 2:18 am #

    @K1100

    Zucht, je hebt idd iets gemist.

    Doesn’t matter.

    Smakelijk enzo!

  54. Mellow december 25, 2010 bij 6:20 am #

    Vreten op aarde… pfff… maar over de wijn hoor je niemand. ;-)

    Graag gedaan RonZo.

  55. Mellow december 25, 2010 bij 8:35 am #

    War is over?

  56. Bob Plop december 25, 2010 bij 4:28 pm #

    Vanuit huize Plop een fijne Kerst voor iedereen.

  57. K1100 december 26, 2010 bij 12:31 am #

    Bob,
    *plop*
    fijne dagen ook voor jou.

  58. K1100 december 26, 2010 bij 12:33 am #

    *kutd kerstmis het liefts zo snel mogelijk fergeten doet*

  59. K1100 december 26, 2010 bij 12:34 am #

    f verwisselt door v

  60. K1100 december 26, 2010 bij 12:37 am #

    Morgen verjaardag :(
    Ik hoop dat de auto niet van z’n plaats komt. Ik zal wel *kuch* duwen, met al de kracht die ik nog in me heb ;)

  61. K1100 december 26, 2010 bij 12:38 am #

    *leverworst vreten gaat*

    -OUT-

  62. rode bosduivelin december 26, 2010 bij 1:48 am #

    1e Kerstdag

    ’s Middags en ’s avonds gewoon gewerkt, met kinderen en tieners.
    Bijzondere kinderen.

    2 weken geleden hebben we alles versierd. Natuurlijk een kerstboom, maar vooral veel lichtjes.
    Prachtig vinden ze dat.

    Ook staat er op elke afdeling een kerststal in de huiskamer. Met die kerststal mag niet worden gespeeld, zo heeft ooit het merendeel van de begeleiders beslist.
    Tsja….

    De kinderen voelen dat aan, dat ‘Tsja’ van mij. Als ik alleen met hen ben, zie ik vanuit mijn ooghoeken hoe alle figuren uit de kerststal een andere rol krijgen, ontsproten uit de fantasie van kinderen die intact is gebleven.

    Fantasie zoals in het kerstfilmpje (met kerststal) van Mr. Bean, dat ik al eerder onder een ander topic heb geplempt. Daar kan ik helemaal blij van worden.

    Ook van mensen die mooie muziek maken, verhalen kunnen vertellen, of prachtig kunnen schrijven, met kennis of fantasie, creativiteit en gevoel voor humor.

    Toen ik vanavond een erg in zichzelf gekeerd knulletje toedekte, die normaliter niets van knuffelen moet hebben, sloeg nou net hij plotseling zijn armen om mijn hals: “iiiik ffffin jjjou llllief, iiiiiik gggaga met jjjouw ttttrouwen.”

    Ha! Toch maar mooi versierd. Op 1e kerstdag nog wel.
    Niet dat het iets met Kerst van doen had.
    ’t Was iets speciaals, dat wel.

  63. rode bosduivelin december 26, 2010 bij 2:01 am #

    Uit de serie waargebeurde verhalen:

    Maarten ‘t Hart was door Maarten Biesheuvel en echtgenote uitgenodigd om met een paar andere vrienden bij Biesheuvel thuis het kerstmaal te nuttigen. Tijdens de maaltijd vertelde Biesheuvel, gezeten naast een rijk gevulde kerststal, zijn eigen kerstverhaal met behulp van de figuren uit de kerststal. Aan het eind van het verhaal dreven, tot grote hilariteit van de genodigden, het kindeke Jezus, Maria, Jozef, de Wijzen uit het Oosten en de Kerstengel in de soepterrine, de schaal met appelcompote, of staken alleen nog met het hoofd boven de puree uit. De ezel, herders, ossen en schapen waren de dans ontsprongen. Die lagen verspreid over het tapijt.

    De rest van het kerstmaal is aan Biesheuvel voorbijgegaan. Die kroop over de vloer, onder de tafel, tussen benen door, op zoek naar zijn figuranten.

  64. rode bosduivelin december 26, 2010 bij 2:06 am #

    *naar het donk’re woud wederkeert, een kushandje naar de Elfenking blaast en iedereen gewoon een leuke dag toewenschen doet, met of zonder kerstgedoe*

  65. rode bosduivelin december 26, 2010 bij 2:13 am #

    appelcompôte met een ‘dakje’ op de o smaakt een stuk beter dan die zonder een ‘dakje’. ;-)

  66. rode bosduivelin december 26, 2010 bij 2:17 am #

    Uh… hoewel een king ook een koning is, moest daar toch echt elfenkoning staan.

    *snel bed opzoeken gaat*

  67. Mellow december 26, 2010 bij 2:18 am #

    Alleen volwassenen kunnen verzinnen dat Jozef, Maria en kindje Jezus (plus al die herders met de veestapel en waarschijnlijk al het personeel uit de herberg en andere ramptoeristen) doodstil zijn blijven zitten van 25 december t/m 6 januari. En maar wachten op Caspar, Melchior en Balthasar. Hoe ‘onwijs’ kan je zijn.

    Een liefdesverklaring met Kerst is zo gek nog niet in mijn ogen… wonderen, in welk formaat dan ook, zijn net als vlees van de slager, het mag best iets meer zijn!

    En ik heb potverdorie geen boer’nkool gegeten. Het is risotto geworden met alles d’rop en d’ran. Olijfjes, stokbrood met de champagne onder de olijfolie etc. etc. Heerlijk. En toch… twas geen afspraak! ;-)

    90 jaar oud… is dat leuk, of is dat leuk?

  68. preacher december 26, 2010 bij 3:26 am #

  69. rode bosduivelin december 26, 2010 bij 12:27 pm #

  70. rode bosduivelin december 26, 2010 bij 12:49 pm #

  71. Mellow december 26, 2010 bij 1:22 pm #

    Iemand moet het doen:

  72. Mellow december 26, 2010 bij 1:24 pm #

    In het kort:

  73. Mellow december 26, 2010 bij 4:18 pm #

    Johnny Mathis, atleet, kok en zanger:

  74. Mellow december 26, 2010 bij 4:20 pm #

    Vandaag mag het nog:

  75. Al_Capsones december 26, 2010 bij 6:39 pm #

    Ja hoor, heb ie gedreigd om WordPress in te lichten?

    Wat een jankerd!

  76. mellow007 december 26, 2010 bij 6:49 pm #

  77. mellow007 december 26, 2010 bij 6:51 pm #

    Nope. Het heeft te maken met fatsoen.
    En de waarheid. Ik duld geen valse aantijging.

    Je weet ook dat ik nogal bang ben uitgevallen! :roll:

  78. Al_Capsones december 26, 2010 bij 6:54 pm #

    Nah, dan maar raadseltjes!

    Wat is dik, en zit graag met kindertjes op schoot?

    Rara wat is het?

    Kiddyeuh…ik bedoel de kerstman!

  79. Al_Capsones december 26, 2010 bij 7:01 pm #

    Wat betewey wel waar is, is dat die dikke laffe lul destijds om mijn ban heeft gejankt!

    Om die reden zal ik FatZo op de zelfde manier behandellen als Beep of Erlgaster!

    Ok, die laatste heeft nooit om mijn ban gevraagd, wat dan weer wat zegt over het “Laf” gehalte van biep en Fatzo!

    En ga niet zeggen dat de naam FatZo niet op de waarheid gebaseerd is, want zelfs in de prehistorie had ie geen natuurlijke vijanden omdat hij te groot was!

  80. Al_Capsones december 26, 2010 bij 7:09 pm #

    Ghe, ik probeer net een pica van FatZo te plempen bij tinyurl.com.

    Krijg ik de boodschap: “Error, onbegonnen werk!”

  81. K1100 december 26, 2010 bij 7:15 pm #

    @RBD,

    Toen ik vanavond een erg in zichzelf gekeerd knulletje toedekte, die normaliter niets van knuffelen moet hebben, sloeg nou net hij plotseling zijn armen om mijn hals: “iiiik ffffin jjjou llllief, iiiiiik gggaga met jjjouw ttttrouwen.”

    Dat zijn de momenten waar je het voor doet, toch?

  82. K1100 december 26, 2010 bij 7:17 pm #

    @RBD,
    Toen ik vanavond een erg in zichzelf gekeerd knulletje toedekte, die normaliter niets van knuffelen moet hebben, sloeg nou net hij plotseling zijn armen om mijn hals: “iiiik ffffin jjjou llllief, iiiiiik gggaga met jjjouw ttttrouwen.”

    Dat zijn toch de momenten waardoor je weer weet waarvoor je dat werk doet, toch?

  83. mellow007 december 26, 2010 bij 7:24 pm #

    *AC in het kinderhoekje zet*

    En niet met de duplo gooien want dan flikker ik je in het schuurtje, naast de restanten van Flappie.
    Zonder eten vinnink dan ook zo weer wat op 2e kerstdag.

  84. Al_Capsones december 26, 2010 bij 7:29 pm #

    HELL NO!!!!

    Ik blijf de komende tijd ver uit de buurt van het Kinderhoekje, zolang die dikke, naar wijn riekende, hulp kerstman hier is!

  85. mellow007 december 26, 2010 bij 7:32 pm #

    Oke, ik reageer niet meer op je. Ik poets slechts je sjit weg als het mij niet aanstaat. En daar pest je mij meer mee dan je denkt, want ik ga niet graag om met mensen die mij dwingen tot *kots* swifferen.

  86. Al_Capsones december 26, 2010 bij 7:40 pm #

    *Nemo en Vlunk mist*

    Die weten tenminste wel hoe ze een te wassen varkentje herkennen!

    En ik weiger aardig te zijn tegen dat schijnheilige stuk stront!

  87. Al_Capsones december 26, 2010 bij 8:05 pm #

    Zodagskind.

    Anderen knippen met hun vingers, zie:
    Er valt vanzelf een wonder uit hun hand.
    Ik zwoeg gestaag, verbrand mijn energie,
    Maar wat ik opdelf is wat grint en zand.

    Anderen eten graag, ik kauw met pijn.
    Fazant! en ik verslik met in een luis.
    De hele kosmos smaakt ze zoet, op mijn
    Verhemelte proef ik slechts as en gruis.

    Anderen hebben ritme, ik loop mank.
    Ze ademen, mijn hals hangt in een strop.
    Ze geuren, ik verspreid een helse stank.
    Toch kan ik mijn geluk bijna niet op.

  88. Al_Capsones december 26, 2010 bij 8:55 pm #

    Verpest ie ook nog de 11 stedentocht!

    Het giet nei oan!

  89. Al_Capsones december 26, 2010 bij 9:02 pm #

    *Broodje toch maar weer terug geeft*

  90. Al_Capsones december 26, 2010 bij 10:07 pm #

    Om in je broek te zeiken van het lachen!

  91. Al_Capsones december 26, 2010 bij 11:49 pm #

    Wat is het stil?

    Is het mijn geboortedag of zit die dikke klem in de voordeur waardoor er niemand naar binnen kan?

  92. rode bosduivelin december 26, 2010 bij 11:51 pm #

    Sjoo, Sjoo, veul filmpies en muzak. Morgen even kijken.
    Nu nog even aan Mariaverering doen. Het ken nog net. :-)

  93. rode bosduivelin december 26, 2010 bij 11:54 pm #

    Deze mag natuurlijk niet ontbreken…

  94. rode bosduivelin december 26, 2010 bij 11:57 pm #

    Deze Ave Maria vinnik ook heel prachtig.

  95. K1100 december 27, 2010 bij 12:29 am #

    Al_Capsones
    december 26, 2010 bij 11:49 pm # Wat is het stil?
    Is het mijn geboortedag of zit die dikke klem in de voordeur waardoor er niemand naar binnen kan?

    Al_,Je zus,

    Eén van je kenmerken is dat je iedereen vergeeft en de andere wang toekeert.
    Ga dat eens in de praktijk brengen.

  96. K1100 december 27, 2010 bij 12:42 am #

    Oh , Kerst is voorbij,
    Al_, kap met RonZo bashen, het is gebaseerd op niets, en niets meer dan dat.
    Een feit is dat jij iedere vrouw hier op dit blog uit haar slipje probeert te praten.
    Tot nu onsuccesvol, dat dan weer wel.

    Let wel, ik heb niets tegen je, behalve je gezeik tegen RonZo.
    Die heeft het niet verdiend!

  97. K1100 december 27, 2010 bij 12:43 am #

    En dat wilde ik even kwijt!

  98. K1100 december 27, 2010 bij 12:55 am #

    De reden om een blog te sluiten:

    Iemand lanceert een gerucht.
    Gelijkgestemden sluiten zich hierbij aan.
    Voorgenoemde groep begint massaal de aangevallene te bashen.
    De beheerder wordt het teveel en kapt ermee.

    En zo zal het ook hier gaan, jammer genoeg.
    De geschiedenis herhaalt zich van af het ” GS Stamcafé”

  99. K1100 december 27, 2010 bij 1:02 am #

    En dan zoeken we een ander plekje, iedereen vindt elkaar na een tijdje weer en het spelletje begint weer opnieuw.

  100. K1100 december 27, 2010 bij 1:04 am #

    *vraagt zich af wat hij hier al een jaar of zes doet*

  101. RonZo december 27, 2010 bij 1:08 am #

    @ K1100 december 27, 2010 bij 12:43 am

    Och laat het joch maar. Het zit daar in z’n eentje boos te wezen op een kamer in de Amsterdamse Pijp drie hoog achter, door niemand uitgenodigd om tweede kerstdag te vieren… blablabla (wat gij niet wilt enz.: edit Mell)
    Ik heb met ‘m te doen, ècht!

  102. RonZo december 27, 2010 bij 1:14 am #

    Grijnzende te bedde gaat…
    De Rust!

  103. K1100 december 27, 2010 bij 1:21 am #

    RonZo,
    van scheidingen en kinderen weet ik alles. Geloof me. Daar wordt je niet vrolijk van.
    Het enige wat ik van Al vind is zijn aversie tegen jou. Nergens op gebaseerd. Jouw opmerking over de KDV vind ik toch enigszins ongepast.
    Daar maak je geen grappen over. Zelfs niet over Al_
    Zo denk ik erover.

  104. K1100 december 27, 2010 bij 1:23 am #

    Een ieder die nog wakker is een prettige nacht toewenst.

    Morgen verder?

  105. Leo* december 27, 2010 bij 1:24 am #

  106. preacher december 27, 2010 bij 1:25 am #

    MMmmm, I just love the smell of napalm at christmas…

  107. RonZo december 27, 2010 bij 1:28 am #

    @ K1100
    Je hebt, denk ik, een paar posts van Al over ‘mij’ aan het begin van deze avond (en geswiferd zijn) niet gezien… Daarbij vergeleken ben ik nog ‘netjes’…
    *nu dus echt mandje in gaat*

  108. K1100 december 27, 2010 bij 1:37 am #

    RonZo,
    inderdaad niet gezien, was verjaardag vieren bij schoonzus.
    Mening bijstelt.
    Las al iets over dat Mell moest swifferen. Niet dat ze dat echt gedaan heeft. Schijnbaar toch.

  109. K1100 december 27, 2010 bij 1:39 am #

    Oftewel,

    Het gedonder begint weer :(

    Bed induikt!

  110. mellow007 december 27, 2010 bij 2:16 am #

    Ronzo: terug in je hok!
    K11: niet zo pessimistisch!
    AC: niet meer zeiken!
    Mell: naar je nest!

  111. Al_Capsones december 27, 2010 bij 8:36 am #

    Dat is maar goed ook, anders had je weer bij WordPress liggen janken. Vet Varken!

    Handjes thuis aub!

    http://farm2.static.flickr.com/1022/553916826_667a60c438.jpg

  112. Al_Capsones december 27, 2010 bij 8:39 am #

    @ FatZoO: Ik heb kerst avond en 1ste kerstdag bij mijn familie doorgebracht, maar ivm werk 2de kerstdag naar huis gegaan.

    Laat me raden…zoonlief heeft niet eens een kaart gestuurd?

  113. Al_Capsones december 27, 2010 bij 8:45 am #

    @ Mod: Ik was niet de eerste die met IRL info begon te strooien, maar onze Dikke kindervriend!

    *vurig aan het bidden slaat dat Nemo binnenkort weer terug is van zijn vakantie*

  114. Bob Plop december 27, 2010 bij 9:58 am #

    @ K1100

    Dit log zal niet sluiten, in ieder geval niet om redenen die jij aanvoert. Mell is een godin in het schoonpoetsen van de commentaren en Nemo en ik hebben daar vrede (kerstsic!)mee. Het is jammer dat Mell dat schoonpoetsen niet ook wekelijks bij mij thuis wil doen. Zelfs de vuilnis buiten zetten en de ramen lappen moet ik nog steeds zelf doen. Mijn toilet wacht al jaren op haar boenende handen en de aanslag in mijn douche kan ik al bijna verkopen als granieten tegels…maar ik dwaal af.

    We moeten niet te lange tenen hebben en af en toe tegen een stootje kunnen, maar als het te gortig wordt, dan gaat de stofkam er doorheen en dat zullen Nemo en ik vanuit exact dezelfde redenen doen als Mell. Nu is Nemo er de laatste tijd weinig en zit Mell er wat vaker, maar dat maakt dus niet uit, tenminste…als Nemo er wat vaker zou zijn, dan zou Mell dus bij mij de vloer kunnen dweilen en de stofdoek over de plintjes kunnen halen. Het is bar aan het worden. Toen ik in mijn huis kwam wonen, had ik nog laminaat, maar nu, na 10 jaren, heb ik een hoogpluizig kamerbreed tapijt liggen in een kleurenschakering waar je eng van wordt…maar ik dwaal weer af.

    @ Caps en Ronzo

    Wie het verleden niet los kan laten, zal niet naar de toekomst kunnen. Kappen dus! Als jullie je energie kwijt willen, dan komen jullie maar een dagje poetsen bij mij thuis. Dat kan Mell nu namelijk niet doen, omdat ze de hele tijd jullie commentaren in de gaten moet houden. Door jullie is mijn huis nu een vuilnisbelt. Ergens onder mijn hoogpluizig tapijt moeten nog wel muntjes liggen, uit het guldentijdperk zelfs, en wie ze vindt, mag ze houden…als extraatje…maar ik dwaal verdomme weer af. Ik kap er mee. Dat afdwalen kost me teveel typetijd.

    *flikkert de kerstspullen in de haard en steekt deze aan*

    Zo, dat hebben we ook weer gehad. Laat de zomervakantie maar komen.

  115. Erlkönig december 27, 2010 bij 1:45 pm #

    Ave Dulcinea!

    Opgedragen louter aan U ende niet bestemd voor pummels als Al_, Knul, Leo enzovoorts enzoverder:

  116. Rodney Trotter december 27, 2010 bij 2:44 pm #

    Zo, iedereen de drankkast genegeerd hier, gedurende Kerst?
    Schande!

    *aanvalt*

  117. Bob Plop december 27, 2010 bij 6:10 pm #

    *trekt laveloos vogelbekdier tussen glasbakafval vandaan*

    Hé…dat is Rodney!

    @ Rodney

    Ik denk dat iedereen tijdens de Kerst zelf in een drankvat veranderd is en daardoor niet de behoefte voelde om hier de kurk uit de fles te halen.

  118. Leo* december 27, 2010 bij 6:52 pm #

    Tussen heeft altijd betrekking op twee entiteiten, dus.

  119. Erlkönig december 27, 2010 bij 8:18 pm #

    € Rot schop onder alcohol verkopen doet, gewoon omdat het kont €

  120. Erlkönig december 27, 2010 bij 8:21 pm #

    @ Lejo

    Kijk liever naar

  121. Lettera Ventidue december 27, 2010 bij 8:40 pm #

    wow, ik heb opeens een vreselijk niemandsland-flashback

    zonder erl enzo…

    mell met de lekkere hapjes…
    plop met de toastjes…
    ronz met wat kaas en evt. wijn…

    en geen wannabee intellect als dat gedegenereerd stukje bedorven sate-vlees met poëzie-ambities…

  122. Lettera Ventidue december 27, 2010 bij 9:12 pm #

    Welke kelder is in gebruik, toch zeker alleen degene met jouw naam erop?

    *mompelt wat over orgaanvleeskelders waarin enkelen zich schijnen te vertoeven*

  123. Al_Capsones december 27, 2010 bij 9:49 pm #

    En tot zo ver RonZoleaks!

    De rest kunt u terug lezen in de topics van Buurtcafe in augustus of op de restanten van O.A. Piqanterien en de Drempel XXL.

    Bij die laatste werd hij ook wel “hij wiens naam niet genoemd mag worden” genoemd omdat hij had lopen janken bij WordPress!

    Mazzeltof_!

  124. Erlkönig december 27, 2010 bij 9:54 pm #

    @ “A”

    gedegenereerd stukje bedorven satévlees met poëzie

    i.p.v.

    gedegenereerd stukje bedorven sate-vlees met poëzie

  125. Erlkönig december 27, 2010 bij 9:55 pm #

    @ Al-

    huilerige Kerstgeestverkrachtende oudtestamentische dramaqueen

  126. Lettera Ventidue december 27, 2010 bij 10:16 pm #

    zo, dus caps kan ook weer de atoomkelder in van de toekomstverloren zieltjes…

    zoals hij op de kleuterschool ook aangetekend stond…

  127. Al_Capsones december 27, 2010 bij 10:21 pm #

    Zo lang ik maar geen hypocriet word, ind ik het best Let!

  128. rode bosduivelin december 27, 2010 bij 10:26 pm #

    @K1100 7:15 pm: Psies, dat zijn de weinige krenten in de pap, nauwedees.

    @bob, er is minstens 1 fles ontkurkt.

    *Geest weer in de fles stopt en rustgevend muzakje op zetten doet* ;-)

  129. Lettera Ventidue december 27, 2010 bij 10:37 pm #

    poepoe

  130. rode bosduivelin december 27, 2010 bij 10:37 pm #

    Nu ga ik ff lief doen dus jelui zijt gewaarschuwd.

    Ah! Ah! Ah! :-)

    Dulcinea heeft de taalkundige hoogstandjes van hare Elfenkoning gemist, om maar niet te spreken van de aan haar opgedragen sonnetten, schone klanken, luistertips en correcties.

    Dientengevolge voelde Dulcinea zich als ware zij meisje Doolittle zonder Proferlsor Higgins; zich afvragende of de Elfenkoning teveel Poolse dienaressen van zijn warme Borjst had laten genieten, met uitputtingsverschijnselen tot gevolg, of zoude Hij zichzelve tot januari 2011 schuilhouden in de koele meren, waarvan Dulcinea altijd hoopt dat dit niet de koele meren van Frederik van Eeden zijn?

    Maar daar zijdet Gij dan met wederom een pareltje.
    Zucht, kondet ik maar zo zingen. ;-)

    Overigens was de Ave Maria van 11:57 pm voor U bestemd.
    (buren kwamen onverwacht nog een borrel halen, dus iets te snel gepost)

  131. Leo* december 27, 2010 bij 10:51 pm #

  132. mellow007 december 27, 2010 bij 11:19 pm #

    Doorlopuhhh mensuhhh… niks te zien hiero!
    https://buurtcafe.wordpress.com/2010/12/27/een-nieuw-jaar-een-nieuw-begin/

  133. Erlkönig december 27, 2010 bij 11:37 pm #

    @ Dulcinea

    Erl waart in de weer met de supervisio ener banket ende bal dezer Kerstesdagen in zijn landhuis. Edoch Gij, O Kuise Maagd Dulcinea!, waart genen ogen’s blik uit Erls gemoed ende hart.

    Voor U, Erls bekoorlijke minneduifje:

    SONNET

    U bent een Godin in ‘t diepst van Erls gedachten,
    En zit in ‘t binnenst van Erls ziel ten troon
    Over Erl zelf en ‘t al, naar rijksgeboôn
    Van eigen strijd en zege, uit eigen krachten.

    En als een heir van donkerwilde machten
    Joelt aan Erl op en valt terug, gevloôn
    Voor ‘t heffen van Erls hand en heldere kroon:
    U bent een God in ‘t diepst van Erls gedachten.

    – En tóch, zo eindloos smacht Erl soms om rond
    Úw overdierb’re leên den arm te slaan,
    En, luid uitsnikkende, met al Erls gloed

    En trots en kalme glorie te vergaan
    Op úwe lippen in een wilden vloed
    Van kussen, waar Erl niet langer woorden vond.

  134. Erlkönig december 27, 2010 bij 11:39 pm #

    Opgedragen namens Mevrouw Knul aan Meneer Knul:

    STRONTET

    Al twintig jaar lang ziet zij hem zitten
    In die eeuwige stoel bij de open haard
    Vroeger een jonge god, nu grijs bebaard
    En al wat hij kan is op haar vitten

    Eens kon haar vuur zijn lijf nog verhitten
    Toen borsten en billen nog niet waren verjaard
    Vroeger een jonge hinde, nu een oude taart
    En frustratie is al wat zij nog bezitten

    Zometeen, bij het opdienen van het avondmaal
    Zullen zij de messen weer slijpen
    Elkaar verwijten makend, zonder berouw

    Ze kennen elke letter van elkaars levensverhaal
    Zonder elkaar ooit te begrijpen
    En boven de aardappels zegt zij: ik haat ook van jou

  135. Erlkönig december 27, 2010 bij 11:47 pm #

    Ah! Ah! Ah!

    O Schone Onovertroffen in Schoonheid en Tederheid Verbluffende Bosmaagd Dulcinea: Voorwaar, Gij zijt Erls Galatea, Erl zijt Uwe Pygmalion!

  136. K1100 december 28, 2010 bij 12:30 am #

    Psst….
    Iedereen, er is een nieuw topic, niet verder vertellen..

  137. rode bosduivelin december 28, 2010 bij 9:37 pm #

    @Koning der Elfen 11:37 pm
    Ha, die ken ik! (gehad bij tekstverklaring)

    *Voor aanpassing U kushandje vol rozenblaadjes toewuiven doet *

    *Tevens impressie van Erlkönigbal geven doet* :-)

  138. rode bosduivelin december 28, 2010 bij 9:41 pm #

    @Erlkönig bij 11:47 pm

    Pygmalion en zijne Arcetea, een bjoetie uit de Griekse mythologie.

    Hier nog zo een mooie. Het filmpje is gemaakt door scholieren. Leuk gedaan vinnik. De muziek is oorspronkelijk van Radiohead.

Reacties zijn gesloten.

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

